Hosszabb drive

A számok nem hazudnak


- Véh Balázs VBlogja -

Ha van olyan téma, ami minden golfozót foglalkoztathat, az bizonyosan a kezdő ütés hossza. És bár a score kártyára nem kerül rá, hogy mekkorát ütöttünk a tee-ről, lássuk be, mindannyian irigykedünk, ha egy számunkra elérhetetlennek tűnő távolságú drive-ot látunk. Arról nem is beszélve, hogy az eredmény szempontjából tényleg nem irreleváns, hogy a közelítőt 100 méterről ütjük vagy 150-ről.

A profiknál egyre inkább körvonalazódik, hogy néhány tíz kiló izomtömeg az egyik irány. Ez jó megoldás lehet annak, aki minden alkalommal az ütő közepével találja el a labdát és van elég szabadideje, hogy néhány méter érdekében naponta látogassa konditermet.

A klubgolfozók esetében viszont nem feltétlenül ez a célravezető. Az ütés hossza ugyanis számos tényezőből adódik, melyek közül csak egy az ütőfej sebessége. A másik kulcstényező a támadás szöge („attack angle”). Ez az ütőfej mozgásának iránya a vízszinteshez képest a labdával való érintkezéskor (az ún. maximális kompresszió pillanatában).
Egy átlagosnak tekinthető 14-15 hendikepes amatőr férfi golfozó ütőfej sebessége a driverrel 93-94 mérföld/óra egy világszerte gyűjtött tízezres statisztikai minta alapján. Nézzük, mit eredményez egy ilyen swing három különböző esetben.

Amennyiben a labdát 5 fokban lefele találjuk el az ütő közepével, akkor az cirka 190 métert fog repülni szélcsendben, átlagos hőmérséklet és tengerszint feletti magasság esetén 3000 fordulat mellett a legjobb esetben.
Ha a becsapódáskor az ütőnk feje vízszintesen halad, akkor 200 méter a carry az optimális 2500 fordulat esetén. 
Ha pedig 5 fokban felfelé ütve találjuk el a labdát ugyanezzel a sebességgel, akkor 2000 körüli fordulatnál 210 méteres röppályára számíthatunk és még vagy 25 méter gurulásra.

Persze a következő legfontosabb tényező, az optimális spin, azaz a labda visszafele történő forgása érdekében az sem mellékes, hogy a driverünkön mekkora a loft, azaz az ütőfej szöge. Nagy átlagban 90 mérföld alatti ütőfej sebességnél érdemes nagyobb, akár 12-es loftot és rugalmasabb nyelet használni, míg a 100 mérföldnél gyorsabbra képeseknek várhatóan jobb lesz a stiff shaft és a 10 foknál kisebb loft. A köztes állapotúak pedig használják a jól bevált 10,5-est Regular nyéllel.

Forrás: trackmanuniversity.com
Fotó: BristolHeraldCourier

2020.03.08.

Hozzászólások